Referenties ACO Watermanagement in de spotlight:

Klimaatadaptatie met lijnafwatering

Door bebouwing wordt steeds meer oppervlak verhard waardoor regenwater niet kan infiltreren in de bodem. Hierdoor neemt de druk op de capaciteit van het riool toe. Bij de realisatie van de klimaatadaptieve wijk in Voorthuizen was het een eis van de gemeente Barneveld dat het regenwater afgevoerd moest worden naar wadi’s. Om ervoor te zorgen dat het hemelwater vanaf harde oppervlakken opgevangen wordt en naar de wadi’s wordt geleid is gekozen voor de ACO ExoDrain lijnafwateringsgoot met bijzondere roosterafdekking.

Bekijk de foto's en lees de referentiecase

Lijnafwatering passend bij de situatie

ACO geeft voor veel stationsgebieden advies op het gebied van watermanagement. Zo ook bij station Lansingerland-Zoetermeer. In samenwerking met Arcadis Architecten & Team V Architectuur is voor de afwatering van dit station gekozen voor vijf verschillende soorten lijnafwateringsystemen, passend bij de soort verharding en het gebruiksdoel.

Bekijk de fotoreportage

Architectuur en afwatering in harmonie

Op het Cruquiuseiland in Amsterdam ligt het nieuwgebouwde Amsterdam City Harbour Hotel. Voor de afwatering werd gekozen voor ACO FineLine goten uit RVS, welke prachtig aansluiten bij de strakke bestrating. De ACO Profiline goten met RVS maasrooster zorgen voor de gevelafwatering.

Bekijk de fotoreportage

Rotonde zonder wateroverlast

Wie Vlissingen vanaf de A58 inrijdt ziet een nieuwe infrastructuur met wegen, een ondergrondse fietstunnel en een ruime dubbelbaans rotonde voor auto’s en zwaar transport. Voor een goede afwatering heeft de Gemeente Vlissingen gekozen voor een trottoirband en afwateringssysteem in één, de ACO KerbDrain.

Bekijk de foto's en lees de referentiecase

Prefab faunatunnel in Assen

Om klein wild veilig de Europaweg te laten passeren heeft de Gemeente Assen ervoor gekozen om een ecopassage aan te leggen.

Doordat ACO per rijbaan twee prefab elementen kon aanleveren, was er slechts een half wegvak per keer afgesloten. Hierdoor was er een minimale omleiding nodig en heeft het verkeer nauwelijks overlast ervaren.

Bekijk de foto's en lees de referentiecase