Browser niet ondersteund

Je gebruikt een oude browser die wij niet meer ondersteunen. Overweeg het gebruik van een moderne webbrowser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox voor de beste website-ervaring.

Rotonde Souburg II in Vlissingen

Samenvatting van het project:

Wie Vlissingen vanaf de A58 inrijdt ziet een nieuwe infrastructuur met wegen, een ondergrondse fietstunnel en een ruime dubbelbaans rotonde. Via deze nieuwe toegang zijn de Buitenhaven, Dockwize, de nieuwe marinierskazerne en het bedrijventerrein Souburg goed en snel te bereiken, zowel voor auto’s als voor zwaar transport. Voor een goede afwatering van de rotonde heeft de Gemeente Vlissingen gekozen voor een trottoirband en afwateringssysteem in één, de ACO KerbDrain.

Rotonde Sourburg II
Vlissingen (2019)
Opdrachtgever: Gemeente Vlissingen
Uitvoerder/verwerker: BAM Infra
Ontwerp: Arcadis Nederland bv
Product: KerbDrain


Klaar voor de toekomst

Via de nieuwe toegang van Vlissingen zijn de Buitenhaven, Dockwize, de nieuwe marinierskazerne en het bedrijventerrein Souburg goed en snel te bereiken, zowel voor auto’s als voor zwaar transport. Voor een betere bereikbaarheid van de nieuwe marinierskazerne en het nieuw aan te leggen bedrijventerrein Souburg II is het gebied tussen de snelweg A58, buitenhaven en het spoor flink op de schop gegaan.

Raymond Versloot, de projectleider voor de Gemeente Vlissingen, was van A tot Z bij dit grootscheepse project betrokken. In het kort legt hij uit wat de 'klus' inhield: “In 2016 zijn we begonnen met het bouwrijp maken van de grond. Omdat er veen in de ondergrond zit hebben we het terrein met 90.000 kubieke meter zand moeten ophogen om verzakkingen te voorkomen. Ook bleken er oude buizen, kabels en leidingen in de grond te zitten die er uit moesten, om breuken in gaten in de nieuwe wegen te voorkomen. Door deze ophoging ligt de toegangsweg naar de nieuwe Marinierskazerne en de dubbelbaans rotonde nu drie meter hoger dan het oorspronkelijke niveau. Het was een lang bouwproces, maar dankzij de nieuwe dubbelbaans rotonde, die ook geschikt is voor aar verkeer, hebben we nu wel een betere verkeersdoorstroming en is dit deel van Vlissingen klaar voor de toekomst. Voor een goede afwatering van de rotonde heeft de Gemeente Vlissingen gekozen voor een trottoirband en afwateringssysteem in één, de ACO KerbDrain®. “Ik kende dit systeem nog niet maar ben ervan overtuigd dat het een goed product is”, vertelt Raymond Versloot. “Want bij ACO weten ze wat ze doen en ze leveren goede producten”.


"Want bij ACO weten ze wat ze doen en ze leveren goede producten”


Verkeersveilige rotonde voorkomt wateroverlast

Pascal Feller, projectleider bij Arcadis, is volledig betrokken geweest bij de engineering van de infrastructuur. Om zoveel mogelijk te voorkomen dat de dubbelbaans rotonde bij hevige regenval overstroomt en de verkeersveiligheid in het gedrang komt is een juiste afwatering een vereiste. Pascal Feller legt uit waarom; “Bij de afwatering van deze rotonde spelen een aantal zaken een belangrijke rol. Zo hebben we te maken met het feit dat de rotonde qua hoogteverschil scheluw ligt. Bovendien is het een drukke rotonde die, vanuit verkeersveiligheid oogpunt gezien, moeilijk af te sluiten is tijdens onderhoud en reiniging.

Gezien het hoogteverschil zouden we op het laagste punt veel kolken nodig hebben om te zorgen voor een goede afvoer van regenwater. Een afwatering met kolken leek ons minder bedrijfszeker en daarom hebben we gekozen voor de ACO KerbDrain. Wanneer we een lijnafwatering toe willen passen denk ik vaak in eerste instantie aan ACO. De ACO KerbDrain bleek vervolgens een zeer goed bruikbare toepasbare oplossing.”


"Een afwatering met kolken leek ons minder bedrijfszeker en daarom hebben we gekozen voor de ACO KerbDrain. De ACO KerbDrain bleek vervolgens een zeer goed bruikbare toepasbare oplossing.”


ACO KerbDrain®, een duurzame oplossing

De KerbDrain is eenafwateringssysteem en trottoirband in één. Dankzij de vele inlaatopeningen aan de zijkant is de inlaatcapaciteit vele malen groter dan bij het gebruik van kolken en hoeft het toestromende water geen lange weg af te leggen. Een absolute pré vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid. Marcel Sierevogel accountmanager bij ACO, ligt toe; “Doordat het regenwater op efficiënte wijze snel afgevoerd wordt is de kans op plasvorming zeer minimaal. Groot voordeel voor de Gemeente Vlissingen is dat er relatief weinig onderhoud verricht hoeft te worden aan het afwateringssysteem.“

De ACO KerbDrain® is standaard vervaardigd van polymeerbeton. Voor Vlissingen is de extra duurzame variant Vienite® geleverd. Vienite is een nieuw, op polymeer gebaseerd gerecycled materiaal dat consumentenafval en gerecycled glas bevat. Vienite is een zeer duurzaam materiaal dat eveneens voldoet aan alle eisen qua hoogwaardige buig- en druksterkte. Net als polymeerbeton is ook Vienite recyclebaar en kan het worden verzameld, verwerkt en geretourneerd voor hergebruik als grondstof.


"Groot voordeel voor de Gemeente Vlissingen is dat er relatief weinig onderhoud verricht hoeft te worden aan het duurzame afwateringssysteem.“


Swipe over deze fotorol om alle foto's te bekijken

Meer weten of advies nodig?

In een wereld die verandert hechten wij bij ACO veel waarde aan onderling contact en samen presteren. Daarom stellen wij onze kennis graag ter beschikking, zodat er betere doordachte en uitvoerbare oplossingen komen die sneller te verwerken zijn. "askACO" noemen we dat. Van deze ‘way of working’ mogen ontwerpers, aannemers en opdrachtgevers natuurlijk gratis gebruik maken. Dus heb je een vraag over het monitoren, opvangen, reinigen, vasthouden en hergebruiken van water? #askACO.