Platform en start- en landingsbanen

Een vliegveld beschikt met haar start- en landingsbanen over zeer grote verharde oppervlakken die uit oogpunt van beschikbaarheid en veiligheid goed moeten worden afgewaterd. Daarnaast betreft het hier ook terreinen die niet alleen blootgesteld zijn aan de meest extreme belastingen, maar ook nog eens de hoogste mate van veiligheid vereisen.

Gates

Op het platform en aan de gates staan vliegtuigen opgesteld. Het platform is een grote asfaltvlakte die water ondoorlatend is. Bij de gates liggen zwaar belastbare luiken die door ACO ontwikkeld zijn voor Aircraft Fuel Supply (AFS) om de vliegtuigen te kunnen voorzien van brandstof zonder dat vrachtwagens daarvoor aan en af hoeven te rijden. Een belangrijke besparing van tijd en milieu.

Afwatering platform

Langs de platforms liggen grote en brede lijngoten; de sterkste die gemaakt worden. Zij krijgen meerdere malen per dag enorme wiellasten te verwerken; van het vliegtuig maar zeker ook van de trekkers die de vliegtuigen van hun plaats trekken of duwen. ACO maakt voor deze toepassing de zwaarst mogelijk belastbare F-900 goten van de SK of de PowerDrain serie.

De-icing vliegtuigen

In de ijskoude winter kunnen vliegtuigen worden gede-iced op centrale de-icing opstelplaatsen. Het kan in geval van drukte echter ook aan de gate gebeuren. Deze vloeistoffen zijn op zich niet milieuonvriendelijk maar kunnen wel beton aantasten. ACO maakt voor haar lijngoten veelal gebruik van polymeerbeton dat ongevoelig is voor de-icing vloeistoffen.

Start- en landingsbanen

ACO is grootste producent voor lijngoten langs start en landingsbanen van vliegvelden over de gehele wereld. Altijd bedoeld om de zwaarst mogelijke verkeersbelasting te weerstaan en ongelofelijke hoeveelheden regenwater af te voeren. Naar ’s lands bouwcultuur en bodemgestelheid wordt gekozen voor polymeerbeton roostergoten als de SK serie of de polymeerbeton sleufgoten in de SD serie. Vaak ook wordt gekozen voor de kunststof buffergoot van het type Q-Max die een erg zware belasting combineert met een immense opname en afvoerdebiet. Voor de afwatering van een deel van de Buitenveldertbaan (09-27) leverde ACO een bijzondere ExoDrain. Doordat het grootste deel op het tunneldak van de Rijksweg A4 geplaatst moest worden en daar ter plaatse geen inbouwdiepte beschikbaar was, werd ACO verzocht mee te denken in een F-900 oplossing #askACO

Wij zijn jouw gratis kennispartner

Ontwerpers, aannemers, installateurs en opdrachtgevers kunnen gratis gebruik maken van de jarenlange kennis en ervaring van ACO. #askACO noemen we dat. Heb je een vraag over het opvangen, reinigen, vasthouden en afvoeren van water? #askACO. Neem nu contact met ons op