Browser niet ondersteund

Je gebruikt een oude browser die wij niet meer ondersteunen. Overweeg het gebruik van een moderne webbrowser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox voor de beste website-ervaring.

Marcel Sierevogel, Account Manager regio Zuid bij ACO, vertelt je in zijn blog over vloeistofdichte en waterdichte oplossingen.


Is dicht waterdicht of vloeistofdicht?

Vaak krijg ik de opmerking dat de lijngoot dicht moet zijn. Maar dicht kan waterdicht of vloeistofdicht zijn. En vloeistofdicht is iets anders dan waterdicht. En of een goot vloeistofdicht of waterdicht moet zijn hangt weer af van de vloer en de wet- en regelgeving. Ik kan me voorstellen dat je mij nu al niet meer volgt. Reden genoeg om er eens bij stil te staan in deze blog.

Vloeistofdichte vloeren

Regelmatig krijg ik te horen dat een lijngoot dicht moet zijn.Maar wat bedoelt iemand met dicht? Na enig doorvragen blijkt vaak dat men een vloeistofdichte lijngoot nodig heeft omdat er sprake is van een gekeurde vloeistofdichte vloer, zoals bij een tankstation, wasstraat of garage. In deze situaties ligt milieuvervuiling op de loer en zijn vloeistofdichte vloeren en olie- en benzineafscheiders sinds de jaren ‘70 verplicht. Een vloeistofdichte vloer beschermt namelijk de bodem tegen milieubelastende vloeistoffen zoals olie, benzine en zuren. Want één druppel olie is al voldoende om 1.000 liter water te vervuilen. Wanneer een vloer vloeistofdicht moet zijn dan wordt de vloer over het algemeen opgeleverd met een VVV-certificaat (Verklaring Vloeistofdichte Vloeren).

Vloeistofdichte vloeren zijn meestal verruwd maar kunnen door regen, sneeuw, diesel en olie toch zorgen voor valpartijen. Om te voorkomen dat mensen uitglijden worden deze vloeren regelmatig schoongemaakt. Dit afstromende hemelwater of schoonmaakwater is vaak vervuild met afgesleten deeltjes van autobanden, remstof, roetdeeltjes, slib of olie. Daarom hebben ook afwateringssystemen en afscheiders, die wij overigens ook hebben in ons assortiment, een ​​zeer belangrijke beschermingsfunctie voor mens en milieu. Geen wonder dus dat de vraag bij een benzinestation, garage of wasstraat komt of de lijngoot vloeistofdicht is.

Waterdichte afwatering

Is er geen noodzaak van een gekeurde vloeistofdichte vloer dan kun je ook een waterdichte polymeerbetonnen lijngoot plaatsen met Sealin-technologie. Deze hebben een geïntegreerde EPDM-afdichting waardoor afkitten van de stootvoegen/elementen onderling niet meer nodig is. Dat bespaart tijd en geld tijdens de bouwfase van projecten. Hierdoor heb je het beste uit 2 werelden: water wordt snel en veilig opgevangen en afgevoerd waarbij de ondergrond en het grondwater maximaal worden beschermd én het bespaart tijdens de inbouwfase.

De eerste volledig waterdichte lijnafwateringssystemen die verkrijgbaar zijn met innovatieve Sealin-technologie zijn de Multiline en nieuwe PowerDrain. Deze lijngoten voldoen ruimschoots aan de waterdichtsheidseisen van EN1433 en BRL5211 (KOMO). DE EPDM-afdichting van de Sealin zit afgeschermd in het gootprofiel en kan hierdoor niet beschadigd raken door mechanische reiniging van de goten of klimatologische inwerking. Een langdurige waterdichtheid is hierdoor gegarandeerd. Omdat het EPDM-rubber niet geschikt is voor duurbelasting en licht minerale vloeistoffen - zoals olie en benzine - en het rubber niet vervangen kan worden, maakt het de Sealin-goten minder geschikt voor toepassingen in vloeistofdichte vloeren.

Wat kost een vloeistofdichte of waterdichte lijngoot?

Zo dat was een lang verhaal, maar hopelijk is het je nu (een beetje) duidelijker geworden. Steevast is een van de volgende vragen die ik altijd krijg “Wat kost dat?”. Hier heb ik nu geen klip en klaar antwoord op. De kosten voor de afwatering en een afscheider zijn afhankelijk van jouw situatie. Wij hebben als multi-materiaal producent een breed productenpakket waarbij we niet gebonden zijn aan één type materiaal. We hebben lijnafwateringssystemen van beton, polymeerbeton en zelfs kunststof. En ook de afscheiders zijn er in vele soorten en maten.

Ik ben een sociaal mens en hecht veel waarde aan face-to-face contact, daarom wil ik je graag helpen met het vinden van de juiste oplossing voor jouw situatie. Neem gerust vrijblijvend contact met mij, of mijn collega’s op. #askACO

Vloeistofdichte afwatering

Goten in een gekeurde vloeistofdichte vloer moeten aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de vloeistofdichte lijngoot dicht zijn voor oliën en lichte mineralen. Nu zijn er lijngoten in vele materiaalsoorten. Maar lijngoten van polymeerbeton zijn in het geval van waterdichtheid of vloeistofdichtheid de beste oplossing. Simpelweg omdat polymeerbeton echt dicht is én een hoge chemische resistentie heeft waardoor er geen enkele vloeistof in kan doordringen. Betonnen goten, die wij ook in ons assortiment hebben, zijn weliswaar goedkoper in aanschaf maar water of vloeistoffen kunnen hierin wel doordringen. En dat wil en mag je in sommige situaties gewoon niet. Bovendien moeten lijngoten bij tankstations bestand zijn tegen hoge belastingen en efficiënt en storingsvrij werken. Polymeerbetonnen goten zijn dan de beste oplossing.

Bij een vloeistofdichte vloer is het verplicht dat de polymeerbetonnen lijngoot moet worden afgekit, omdat de kitvoeg achteraf inspecteerbaar en vervangbaar moet zijn. In sommige situaties, zoals bij tankstations wordt er zelfs vaak KOMO-certificering geëist op de lijngoot. ACO Drain® Lijngoten die geschikt zijn voor plaatsing in een vloeistofdichte vloer zijn bijvoorbeeld de Multiline Sealin en de PowerDrain Sealin.

Lozen van vervuild water voorkomen

Afstromende hemelwater of schoonmaakwater bij tankstations, garages of wasstraten is vaak vervuild met afgesleten deeltjes van autobanden, remstof, roetdeeltjes, slib of olie. Om het milieu optimaal te beschermen moet er in deze situaties altijd een olie- of benzineafscheider geplaatst worden. Deze afscheiders moeten niet alleen water reinigen, ze moeten ook olie of benzine opvangen in het geval van een calamiteit. Aan olieafscheiders worden vaak concrete eisen gesteld wat betreft grootte, uitrusting, werking, stabiliteit en duurzaamheid van het systeem. In een volgende blog van ACO zal ik of een van mijn collega’s hier verderop ingaan. Ook vertellen we je dan graag iets over onze AdBlue-protector. De bodembedreigende stof AdBlue wordt namelijk niet opgevangen in een traditionele olie- en benzineafscheider omdat AdBlue zwaarder is dan water.

Meer weten of advies nodig?

In een wereld die verandert hechten wij veel waarde aan persoonlijk advies en samen presteren. Daarom zijn wij jouw gratis kennispartner op het gebied van watermanagement. Dat noemen we #askACO. Zullen we schouder aan schouder gaan staan en kijken hoe we samen het hemelwater of schoonmaakwater bij jouw tankstation, garage of wasstraat veilig en schoon kunnen afvoeren?

Marcel Sierevogel
Account Manager

Mobiel: 06 - 20 39 90 61

Mail: msierevogel@aco.nl